zondag 27 april 2014

10.000 kilometer

Toen ik begon met werken in Zwolle, op 6 januari, stond er op de teller van mijn auto nog maar 30.161 kilometer. En dat voor een auto die toen net 13 jaar oud was geworden! Maar ik reed dan ook erg weinig, verreweg het meest in en rond Emmen.

Toen ik afgelopen vrijdag thuis kwam stond de teller op 40.225 kilometer, dus in zo'n 3,5 maand heb ik al een derde aan afstand afgelegd van de 13 jaren daarvoor!

Al die jaren had mijn auto nog nooit een beurt gekregen, geen kleine en geen grote. Als ie voor de APK moest dan was er altijd wel iemand die hem even globaal nakeek. En die nog wel een restje ruitensproei en olie had staan om even bij te vullen. Olie is olie, toch?

Na 2 maanden heen en weer rijden had ik het er met mijn baas over dat ik het best eng vond, autootje oud, nog nooit een beurt gehad... ik voelde me niet echt zeker of het wel veilig was, elke dag die afstand rijden. Ook moest ik elke week de banden bijvullen met lucht.

Hij liep even mee naar buiten en vond dat ik accuut, zeer dringend, 2 nieuwe voorbanden nodig had. Toen ben ik maar naar een garage gegaan, en na enig overleg besloten dat een grote beurt ook wel eens mocht....

Voor ruim 500 euro (omg!) had ik 2 nieuwe banden. Alle filters en dergelijke nieuw (die man liet me zwarte filters zien en vertelde dat die wit horen te zijn). En de olie... in mijn auto hoort een zeer dunne soort, terwijl wat er in zat meer leek op kauwgom (hij liet het me zien tussen zijn vingers). Het bleek nodig om de olie eerst bij te vullen met heel dunne goedkope, en toen een poos de motor te laten draaien tot de dikke vieze olie erin opgelost was. En toen werd er nieuwe, goede, dunne olie in gedaan. Inmiddels heeft mijn baas me ook geleerd hoe ik zelf de olie kan controleren...

Meer dan 500 euro aan onderhoud vond ik best veel, voor zo'n oud autootje. Maar hij rijdt nu veel stiller en fijner. Eerder begon het stuur al enorm te trillen als ik 110 reed, nu trilt het stuur nog niet eens bij 140 km! En de man van de garage vertelde me ook dat ie nog zo goed als nieuw is, motorisch. Er mankeert verder niets aan, zo weinig kilometers op die leeftijd is onvoorstelbaar weinig. Je kunt er nu weer jaren in rijden, mits je nu wel op tijd steeds een beurt laat doen. En dat doe ik zeker!



Eigenlijk... zou ik het aller- allerliefst een nieuwe auto willen. En dan niet eens een jonge 2e handse, maar echt een helemaal nieuwe auto! Toen ik deze kreeg, 2 jaar oud, was dat al de nieuwste auto die ik ooit gehad heb. Daarvoor reed ik altijd in Dafjes die al ruim 10 waren toen ik ze kreeg, en mijn laatste auto was een Fiat Panda van ook al ver over de 10 jaar oud.

Ik zou heel erg graag een auto willen met airbags, en met stuurbekrachtiging. Zuinig in benzineverbruik. Waar ik niet helemaal verstijfd uit val na een uur rijden. En gewoon, eentje die ruikt naar nieuw! Een paar jaar geen APK, een paar jaar garantie... En met een leuk kleurtje! De enige kleur die ik absoluut niet mooi vind voor een auto is grijs, en dat is precies waar ik nu al 11 jaar in rijd. Gekregen van en uitgekozen door ex toen we gingen scheiden...

Helaas gaat dat dus niet lukken, want... Nu ik een prima salaris heb belde ik eens de bank op, of ik geld kon lenen voor een nieuwe auto. Nog geen vast contract? Dan kijken we naar uw inkomen van de afgelopen 3 jaar. Ja maar, toen zat ik in de bijstand. Oh mevrouw, dan kan ik u direct al wel vertellen dat we u niets lenen... Maar, mijn situatie is nu veel beter, en die auto heb ik juist nodig om elke dag naar mijn werk te gaan, dus om een echt salaris te verdienen, in plaats van een bijstandsuitkering. Ik kon het wel vergeten, dus :-(

En dat rijden wordt steeds meer... Een paar weken geleden moest ik na mijn werk in Zwolle 's middags naar het hoofdkantoor, in Amersfoort. En na afloop dus van Amersfoort nog helemaal terug naar huis. En dinsdag moet ik na mijn werk 's middags naar een training, in Nieuwegein. En dat is vast niet de laatste keer dat ik daar naartoe moet, want het opleidingscentrum zit nu eenmaal in Nieuwegein (en na afloop daarvandaan nog helemaal terug naar huis rijden) :o

Autootje doet het nog best dus, en volgens de garage kan ik er nog wel jaren mee toe... Maar mijn droom is toch om ooit een echt mooie, zelf uitgekozen, spiksplinternieuwe auto te bezitten! Binnenkort komen er juist heel erg leuke nieuwe modellen uit: en dan vooral een geheel vernieuwd model Toyota Aygo, dat is mijn fav denk ik....

4 opmerkingen:

AnneRie zei

Geef de moed niet op. Die nieuwe auto komt er vast. Misschien volgend jaar?

AnneRie zei

Voor 11.595 euro heb je een automaat.

Aragog zei

Ja hoor, wie weet volgend jaar. Ik blijf dromen :-) En ja, maar dan moet ik wel eerst 11.595 euro hebben, lol

Christina zei

En lenen via de garage? Dat is een ander verhaal en kost vaak minder rente. Wel oppassen hoor, maar zeker met een 50/50 deal kom je soms een heel eind met weinig rente. Wij sparen ook voor een halve auto, want lenen bij de bank is een dure hobby.