maandag 21 mei 2018

Bleekselderij


Terwijl dochterlief er van griezelt, ben ik dol op BLEEKSELDERIJ! Het zit boordevol vitaminen en mineralen, en werkt vochtafdrijvend en bloeddruk verlagend. Rauw lekker in salades of op een broodje kaas, zowel de stengels als het blad. En ik voeg meestal een stengel toe als ik aan het wokken ben, of soep maak, pasta, enz. 

Het onderste stukje heb ik laatst eens in een glas water in de vensterbank gezet, en tot mijn verrassing kwamen er al snel mooie jonge worteltjes aan, terwijl het ook aan de bovenkant een heel nieuw plantje werd. Het oude "kontje" verging langzaamaan, tot ik dat er onder de kraan simpelweg af kon spoelen.


Gister heb ik het plantje in een grote pot met aarde geplant, en hij mag nu lekker in het zonnetje staan naast mijn nieuwe mild chili plant, gekocht bij Praxis.

Die chili heb ik gister de eerste van gegeten, even kort meegebakken met m'n vlees, en dat was verrassend lekker! Het smaakt sterk naar paprika, maar met net dat beetje extra pit omdat het eigenlijk een pepertje is.


Naast deze twee groeit er ook rabarber in mijn tuintje, waar eigenlijk helemaal geen ruimte is voor een moestuin, lol. En 2 struikjes kruuddoorns (kruisbessen). Aan het tuinhuisje hangen 2 emmers met aardbeienplanten erin, maar in de bakken kwamen van vorig jaar ook alweer 2 aardbeiplantjes terug. Plus daar staat nu ook een framboos in.  


Komende week ga ik op zoek naar een heleboel verschillende kruidenplantjes voor in de 3 hangbloembakken aan de schutting. En een paar tomatenplanten voor in de rest van de stenen bakken, die doen het daar altijd erg goed in.

Nu ik 60 ben, ben ik me dus alvast al een beetje aan het voorbereiden op mijn pensioen 😁

Geen opmerkingen: