maandag 18 juni 2018

Lente-ui wordt Bosui

Ik eet best vaak lente-uitjes, lekker bv in kleine stukjes geknipt op een broodje kaas of ei, over zalm, of door een salade. Maar een heel bosje is voor mij alleen wel erg veel. Geadviseerd wordt om ze in de koelkast te bewaren, maar ik zet ze altijd direct na aankoop in een glas water in de vensterbank van de keuken! 😉

Ik knip er af wat ik nodig ben, en daar groeien dan binnen enkele dagen weer nieuwe stengels uit. Na een keer of 4 "oogsten" worden ze wat lelijk en gooi ik ze weg, voor een nieuw vers bosje uit de supermarkt.


Zo ook vandaag: ze moesten nu maar eens weg, maar deze keer kreeg ik ze pas met veel moeite uit het glas, ze hadden zichzelf helemaal klem gegroeid! Normaal blijft de onderkant ongeveer net zo dun als bij aankoop, maar nu hadden er zich flinke uitjes ontwikkeld, bosuitjes dus! 😕


De grootste heb ik gesnipperd en door een kleine salade gedaan. Ik had de lunch overgeslagen, en het was echt nog te vroeg voor het avondeten, maar ik begon wel flink trek te krijgen. Een handvol snoeptomaatjes, een gekookt ei, 2 groene pepers, een paar takjes selderij uit de tuin erbij en ik heb even heerlijk gesmuld 😋
 

En de rest mag nu lekker verder groeien tot ik die ook ga opeten, maar nu in een weckpot, waarin ze weer alle ruimte hebben! 😀


Geen opmerkingen: