maandag 17 september 2018

Foute boel

Vanmiddag om een uur of 2 viel de longarts gelijk maar met de deur in huis: het is inderdaad kanker.

Het goede nieuws is dat het slechts 1 plekje is aan de bovenkant van mijn rechter long, plus de dichtstbijzijnde lymfeklier. Ik ben gescand van mijn knieën tot mijn kruin, en er is verder helemaal nergens iets verdachts gevonden. Het plekje is rond, als een muntje.

Donderdagmiddag is er vergadering van een team waar mijn longarts ook deel van uitmaakt, en daar wordt dan besloten of ik geopereerd kan worden. Voor die beslissing zijn nog 2 tests nodig, een fietstest die ik woensdagochtend om 11 uur heb, en een longperfusiescan om de doorbloeding van mijn longen te meten. Hierdoor weten ze dan of de conditie van mijn longen goed genoeg is voor een operatie. Die perfusiescan heb ik nog geen tijd voor gekregen, want omdat ze in het ziekenhuis al helemaal vol zaten en het per se voor donderdagmiddag moet, moet er ergens een gaatje worden gezocht.

Na de vergadering donderdagmiddag belt de longarts me op om te vertellen of de operatie kan doorgaan, of niet. Zo ja dan verwacht ik dat dat heel snel zal gaan, zoals alles heel snel gaat. Vrijdag 2 weken geleden kwam ik voor het eerst bij hem omdat er op een röntgenfoto een vlekje op mijn long gezien was, en sindsdien heb ik al een bronchoscopie gehad, een pet-scan en een longfunctie-onderzoek.

Charlotte was, zoals steeds, mee naar het ziekenhuis. Na afloop heb ik allereerst Rick en Noor gebeld, en daarna tante Siet, en toen het uitzendbureau waar ik voor werk.

Mijn hoofd loopt nu om, naast nog eens 2 testen de komende dagen, en weer zenuwen donderdag voor de uitkomst van die vergadering, moet ik nu zien dat ik alles een beetje op orde heb want binnenkort zal ik wel even uitgeschakeld zijn. Ik neem tenminste alvast maar aan dat de operatie doorgaat... Mijn conditie is prima, ondanks m'n overgewicht. Bloedsuiker is uitstekend, ijzer goed, enz. Alleen moet er dus nu "even" een vlekje weggewerkt worden...

Ik heb een prednisolon kuur meegekregen, direct mee te beginnen. En vrijdag moet ik bij de huisarts m'n bloeddruk laten opmeten, omdat dit de 2e kuur is binnen ruim een maand.

En verder voel ik me nu alweer veel beter dan 2 weken geleden, ik ben ook minder benauwd. Zaterdag ben ik de hele dag met Char wezen geocachen in Groningen, erg veel gelopen enz. en behalve moe na afloop (we gingen om 11 uur weg en waren 's avonds om 10 uur pas weer thuis) had ik nergens last van.

Een aanwijzing zou zijn dat je veel gewicht verliest, nou ik niet dus, ondanks al mijn pogingen daartoe. Of ik pijn op de borst heb of op m'n bovenrug? Nee helemaal niet... Nee ook geen hoofdpijn, of wat voor andere zaken hij 2 weken geleden al vroeg. Ik heb dus zelf het idee dat dit erg snel ontdekt is, nog voor ik klachten kreeg dus. Ik mag achteraf blij zijn dat ik in augustus zo snipverkouden werd, en toen benauwd, want anders was het vast veel later pas ontdekt...


5 opmerkingen:

Harry Perton zei

Volgens mij ben je er ook vroeg bij. Een vriend van me zat in een later stadium, maar lijkt er nu na een paar kuren helemaal van af. Dus geen reden tot wanhoop!

Christina zei

Veel sterkte. Dan wil je reageren en dan denk je: wat zeg je nou eigenlijk. Gewoon sterkte dus. Een beetje hoop bij de onderzoeken en de behandeling. Wat leuke afleiding tussendoor. Gelukkig ben je aan het geocoachen, dat helpt. En ik ben nog aan het verzinnen wat je zou kunnen helpen tijdens wachttijden en behandelingen. Je boekenlijst heb ik echt uitgeprint en in mijn tas gestopt ;-). Maar ik verzin nog wel iets voor al die momenten dat je niet kunt lezen omdat je aandacht niet goed genoeg is, of omdat je steeds korte periodes moet wachten en dan meteen weer opspringen. Zoals ze dat zeggen: ik weet waar je huis staat, dus als er een pakje van onbekende oorsprong is, dan is het van mij!

Aragog zei

Ik hoorde via Char over een vrouw die 15 jaar geleden genezen is van longkanker, nu kwam het weer terug maar ze is weer in remissie. We houden hoop hoor!

Aragog zei

Wat een lieve reactie! Je hoeft ook niet per se iets te zeggen hoor, ik post het hier zodat ik er zelf ook een soort dagboek van heb, en om familie en vrienden op de hoogte te houden, dan hoef ik niet alles 20x te vertellen ;-) Op fb wil ik dit niet, te openbaar en zo, daarom dus hier.

Ik heb een tablet en ben die nu zo compleet mogelijk aan het maken, van alles erop zetten incl. inlog opslaan enz. Ziggo Go, Spotify, skype, enz. Heb er ook al Redbox tv op. Daar heb ik ook een goede koptelefoon bij.

Vandaag van Char al een stapel boeken meegekregen, maar mijn prio blijft toch wel Robin Hobb! Heb straks in elk geval de tijd om al die series te lezen, lol.

En ja, geen idee als (let op: als, dat hoor ik misschien morgenmiddag), ik geopereerd word, hoe lang het dan duurt voor ik fatsoenlijk een boek kan vasthouden enz... Afleiding is zeer welkom! :-D

Christina zei

Als t even meezit heb je morgen tussen 11 en 15 uur een klein pakje! ;-)