donderdag 25 oktober 2018

En alweer thuis!

De kijkoperatie gisterochtend ging goed. Al met al duurde het 1,5 uur, daarna lag ik nog een uur in de uitslaapkamer en rond 11 uur kwam ik op een kamer te liggen waar nog 3 andere patiënten waren. Op de 3e verdieping, en voor het raam, zodat ik een mooi uitzicht had op de bedrijvigheid op de Boermarkeweg, en op het bos met herfstkleuren erachter.

Direct na de operatie werd Char gebeld, en weer toen ik op zaal lag. Zij kwam toen al snel, met mijn bagage. Toen ze na een paar uur weer weg was, kwam zoonlief in de loop van de middag een paar uurtjes bij me zitten. 's Avonds kwam Char weer langs, nu met Jade. Bezoekuren doen ze daar niet moeilijk over 😀

Toen zoon er was werd het verband verschoond, en maakte hij deze foto, dat was dus maar enkele uren na de ingreep. Ook vanmorgen zag het er zo netjes uit, als het genezen is zie je er vast amper meer iets van.

Een nadeel was dat ik tot het slapen 's avonds aan de zuurstof moest. Ik kon dus niet zelf uit bed, als ik naar het toilet wilde moest er een verpleegster meelopen met een zuurstoftank. Gelukkig 's nachts niet meer, toen ben ik er ook elk uur wel even uit geweest. Het was ontzettend warm, benauwd gewoon. Ik ben gewend om te slapen met een raam open, tegen de kou kruip ik wel onder de dekens. Je krijgt het daar alleen al benauwd van de warmte 😒

Volgens berichten is het eten er prima. Van de chili con carne met witte (!!) rijst kreeg ik net 1 minihapje binnen... Het zag er niet erg gezond uit ook. En dat voor patiënten die weer aan moeten sterken? Gelukkig scoorde dochterlief een heerlijk broodje gezond voor me beneden bij de winkeltjes, dat ging er prima in.

Fruit? Dat moet u van tevoren bestellen en dan kunnen we het de volgende dag na de middag... dan ben ik alweer naar huis als het goed is. Brood 's avonds: zou ik daar dan iets vers bij kunnen krijgen, een tomaat of zo misschien? Ook dat lukte niet: iemand had de tomaten in de diepvries gedaan... lol. Gelukkig lukte het zoonlief om 2 bananen voor me te scoren 😋

En 's avonds werd er nog een lekker zoete appel gebracht, met een schilmesje erbij! Met de verklaring dat het ziekenhuis standaard geen fruit meer geeft, omdat er steeds veel te veel weg moest worden gegooid... Dus als je patiënt bent geldt 2 stuks fruit per dag niet? 😞

Het ontbijt was prima, heel veel keuze kwa brood en beleg, en drinken. Je kon zelfs kiezen tussen margarine, halvarine en roomboter! En om de dag mag je er ook een eitje bij :-)


Vanmorgen was alles goed, alleen was nog steeds m'n zuurstof te laag. Maar dat is het al een hele tijd, dat zal ook wel komen door m'n ziekte? Om 9 uur werd ik voor een foto naar de röntgenafdeling gereden. Die werd door een arts bekeken, de zaalarts kwam daarna bij me langs, checkte nog wat dingen, bekeek de wond, en zei toen dat ik wel naar huis mocht!

Rond half 12 was ik weer thuis, en nadat Char en Jade m'n tas uit hadden gepakt en gevraagd hadden of ze echt niets meer voor me konden doen, ook weer lekker alleen 😃 Ik heb allereerst heerlijk een paar uur in m'n eigen bed geslapen, en dat ga ik weer doen zodra ik weer wat slaperig word. Voor vanavond staat er al hamersoep te ontdooien, dus gezond eten lukt nu ook wel 😊

Ook gister kreeg ik bezoek van de fysiotherapeut. Die waarschuwde me voor de eventuele aanstaande longoperatie (zou die al meer weten?). Hij zei dat ik vanaf nu zo gezond mogelijk moet gaan eten, maar dat doe ik heel bewust al sinds ik hoorde dat ik longkanker heb. En dat hij normaal zou zeggen: doe gewoon je dagelijkse routine, maar in dit geval niet: Ga zoveel mogelijk dingen doen om je conditie te verbeteren! Lopen, fietsen, zwemmen... Zodat je zo fit mogelijk bent als je geopereerd word, want daar krijgt je conditie een flinke klap van.

Dat gaan we nu dus maar doen. Maar nu eerst even rustig aan tot de narcose m'n lijf weer uit is!
  • Anesthesist: waar ga je het allerliefste heen op vakantie?
  • Ik: naar Groningen!
  • Anesthesist: en wat vind je zo mooi aan Groningen?
  • toen ik probeerde antwoord te geven was ik al buiten westen, lol
Op 1 november weer naar de longarts, voor de uitslag.

5 opmerkingen:

Mies zei

Fijn dat alles goed gegaan is en dat je weer "praats"hebt :-) Ik lees dat ze je schandalig verwend hebben, en terecht ! Beterschap!

Aragog zei

Ja en nu zit ik me te vervelen :-( Ik wil weer van alles doen maar m'n lijf werkt nog niet echt mee. En in de auto ga ik zo ook nog niet...

Margriet zei

Vraag me altijd af of die vieze warmte in een ziekenhuis eigenlijk wel goed is voor de mensen die er liggen en rondlopen! Geef mij ook maar lekker wat frisse lucht. Fijn dat de operatie goed verlopen is, nu dus nog even flink je best doen met je conditie zo goed mogelijk krijgen en afwachten tot 1 november! Spannend.

Harry Perton zei

Toch jammer dat je goeie woordje voor Groningen niet aankwam...:-)

Aragog zei

Nee, hij had toch best even kunnen wachten op het antwoord ;-)