zaterdag 20 oktober 2018

Jota-Joti 2018, bij Scouting St. Pancratius/Maria Immaculata Erica

De Kuil
  

Vandaag was het weer tijd voor de jaarlijkse Jota-Joti bij scouting. 
Jamboree on the Air - Jamboree on the Internet
Hierbij maken scouts over de hele wereld via allerlei middelen contact met elkaar. 
Via internet dus tegenwoordig, maar ook nog ouderwets als zendamateurs e.d. 

De Kuil vanaf de andere kant

Ik ging vanmiddag eens kijken waar dochterlief nu de afgelopen weken zo druk mee is geweest, vooral 's avonds. Het was er dit jaar helaas minder druk dan andere jaren, misschien iets te weinig reclame gemaakt? Aan het weer kon het niet liggen!

Jade: Maar oma, er is hier toch geen bos???
Oma: Hoe noem je dan die grote verzameling bomen bij elkaar, aan de overkant van de kuil?
tante Nynke: Jade ziet volgens mij door de bomen het bos niet meer...



Scouting kennende had ik van tevoren niet gegeten: ik heb een broodje knak met mosterd genomen en een tosti kaas, samen voor 2 euro. Plus een gratis kopje soep erbij :-) Natuurlijk puur om scouting te sponsoren hè :-D
Signalen verzenden
Ik wilde graag ook een lintje als aandenken, maar dan moest je wel eerst allerlei opdrachten uitvoeren. Nadat ik buiten een rondje gewandeld had meldde ik me: ik heb alles gedaan! Mag ik nu een lintje? En nee, ik had helaas geen foto als bewijs dat ik de stormbaan gedaan heb, dat kon niet want ik moest me met beide handen vasthouden, hihi.

Later kwam er een oudere zendamateur vragen om een lintje. Ik vroeg hem of hij de stormbaan dan ook gedaan had? Ja hoor, zei hij, tegelijk met jou toch? Haha, die was scherp! :-D

De Stormbaan
Dat bos ken ik erg goed, we hebben ooit 4 jaar in dezelfde straat gewoond in Erica waar ook de scouting aan ligt, en toen heb ik hier vaak gewandeld.

Zenden en ontvangen in de Blokhut
Er vloog een drone rond. En de bevers konden een heuse raket laten opstijgen! Alles stond dit jaar  in het teken van de Cosmos. Op de bovenverdieping deden ze aan morse en konden de kinderen iets met flikkerende lampjes lassen, daar ben ik niet geweest.

Vuurtje buiten de Blokhut
Vuurtje binnen in de Bklokhut
In de Blokhut was het lekker knus en warm, met een groot vuur in de prachtige schouw. Om de buitendeur goed dicht te houden tegen de kou was er een echte scoutingoplossing bedacht: vanaf de deur liep via een katrol een touw naar de vloer binnen, waaraan een emmer met stenen vast zat. Als de deur geopend werd ging dat best zwaar, je tilde dan die emmer van de grond. De deur ging daarna vanzelf weer goed dicht, zodra de emmer met stenen de grond weer raakte. Zeer creatief bedacht :-D

Waar Scouts zijn, is ook vuur ;-)
Na een poosje heerlijk knuffelen met Jade die duidelijk erg moe was (hard aan vakantie toe!), ging men opruimen, en ik weer naar huis. Ben ik toch nog even lekker er uit, en naar buiten, geweest :-)

De Zendmast, die elk jaar opnieuw wordt opgebouwd, en morgen weer afgebroken
Ook dochterlief was al erg moe, die was hier sinds gisteravond al druk in touw. Maar ze moet nog even door, vanavond is er een barbecue waar zij ook bij in de organisatie zit, met spellen waarvoor zij de jury is. En morgen mag ze weer, want dan moet alles weer worden opgeruimd...

Geen opmerkingen: