dinsdag 15 januari 2019

Longfunctie en steunkousen

Vrijdag zei dr Rutgers dat ik vóór de bestralingen eerst een longfunctie onderzoek moest. 's Middags belde het ziekenhuis dat ik die test maandagochtend al doen kon. Char bracht me erheen, zoals altijd. Het onderzoek was vervelend, vooral ook omdat er nogal veel verschillende tests werden gedaan. Nu zien wat het resultaat is, de laatste keer was in oktober, dus net voor de operatie. Kunnen ze mooi zien hoe m'n longfunctie is veranderd, voor en na.

Daarna naar huis met gevulde koeken voor de lunch, die zijn erg lekker in het ziekenhuis! Char bleef bij me, want 1,5 uur later mochten we er alweer heen, nu voor het aanmeten van steunkousen. Sinds de 2e keer op IC had ik opgezwollen voeten en benen, en sindsdien worden elke ochtend mijn benen gezwachteld. Als ze 's avonds nog goed zitten houd ik ze zelfs 's nachts in bed aan, hoe eerder ik dat vocht kwijt ben, hoe beter! Om elk been 2 stuks, zodat ik nog maar in 1 soort schoeisel pas, korte laarsjes, en dan nog met de ritsjes open. Met die kousen kan ik straks in elk geval weer al mijn schoenen aan...

Ik zit er niet op te wachten, het voelt echt als iets voor hoogbejaarden, steunkousen. Bovendien is het maar de vraag of ik het zelf zal kunnen, dus waarschijnlijk moet dan Buurtzorg 2x per dag komen, om ze aan- en later weer uit te trekken :-(

Buurtzorg komt nog steeds elke dag. Voor de zwachtels, en om bloeddruk en temperatuur te meten. Nu het infuus eruit is moet eens per week mijn picclijn worden onderhouden. En vanwege die picclijn moet er iemand bij zijn als ik wil douchen, dat is ook 2x per week. De eerste weken dat ik thuis was kwamen ze 's avonds ook nog, maar dat is er al af, op mijn eigen verzoek. Met steunkousen zou dat dan wel weer moeten...

Het aanmeten kon pas als mijn benen weer ongeveer op normale dunte waren, want anders zouden de kousen al snel te ruim gaan zitten. Gisteren was het dus zo ver. Om half 3, en daarna kreeg ik de zwachtels niet weer om. Toen vanochtend Buurtzorg kwam waren mijn voeten en benen nog steeds netjes dun, en omdat ik vandaag een uitrust- en bijkom dagje heb heb ik gezegd dat ik ze vandaag niet aan wil. Ik heb dan wel grotendeels op bed gelegen tot nu toe vandaag, maar ze zijn nog steeds dun!

Dus heel misschien zijn die kousen nu niet eens zo dringend meer nodig? Dat ik ze moet is wel zeker, want de oedeem komt vaak ook bij chemo, en dat ga ik ook nog krijgen. Heb ik dan alvast goed passende steunkousen in huis, zonder dat ik daar dan ook nog achter aan moet :-)

Na de drukte van 2x ziekenhuis gister, en de hele dag wat hoestend en benauwd zijn na de longfunctie, moest ik vanochtend alweer vroeg "op", want de schoonmaakhulp kwam om kwart voor 9. Een uurtje later ook Buurtzorg. Ik bleef maar gapen en moe en pijnlijk voelen, dus ik loop nog lekker in pyama en maak er vandaag echt een bed-dagje van. Bovendien doen, na gisteren de hele dag zonder, de tv en internet het ook de hele dag al :-)

Het wachten is nu op post van het ziekenhuis, met de volgende afspraken erin. Op dit moment heb ik even niets, maar dat kan heel snel weer veranderen...

2 opmerkingen:

AnneRie zei

Sterkte met alles. En hopen dat je benen dun blijven.

Aragog zei

Zojuist de steunkousen binnen gekregen. Ze zeiden "begin volgende week", en dat klopte dus, want de week was nog maar net begonnen toen de bezorger al aanbelde :-)