vrijdag 12 april 2019

Bloedonderzoek

Vanmiddag moest ik op controle, 10 dagen na de 1e chemo. O.a. om te bepalen of de volgende volgens schema 3 weken later mag, dat zou dan de woensdag na Pasen zijn. Omdat Char het vandaag erg druk had met het coördineren van de Koningsspelen, ging Rick weer met me mee.

Zoals het nu is helaas niet, ik moet de dinsdag na Pasen weer langskomen voor bloedonderzoek en controle. Nu waren zowel hb als weerstand veel te laag, dus dat moet de komende 10 dagen flink gaan verbeteren... Als het dan goed genoeg is kan de chemo doorgaan, dat zal dan zijn op woensdag 24 april.

En nee, er is niets dat ik zelf doen kan om het te verbeteren. Nou ja, ooit heeft een arts (!!!) me verteld dat nu en dan een glaasje port erg goed is tegen bloedarmoede (hb)... Ik voel me al wel veel beter dan afgelopen week. Vandaag in het ziekenhuis heb ik alles zelf gelopen ipv een rolstoel of de loopfiets. Wel langzaam, maar ik heb toch aardig wat stappen gezet! En nu de komende 10 dagen maar goed eten, genoeg bewegen en rust nemen enz.  Aansterken, dus ;-)

Ook alle bijwerkingen werden besproken. Ik heb nog steeds wat pijn in mijn mond, al is dat al wel iets verbeterd. Daarvoor heb ik nu flesjes spoelmiddel gekregen waar ik m'n mond 4x per dag mee kan spoelen ter verlichting. Ongetwijfeld ook handig na de volgende ronde :-)

De weekendboodschappen zijn binnen :-)
Droge huid? Hoppa, een speciale zalf. Lekker, want ik blijf smeren met Nivea bodymilk dat vrij weinig helpt, en met vaseline wat veel te vettig is.

Nog een probleem is mijn artrose, omdat ik nu maar hooguit 1x per dag 50 diclofenac mag, ipv normaal max 3 x per dag 75. Tramadol en oxycodon (morfines) helpen er minder goed voor en maken me te wazig om daarmee door te willen gaan.

NSAIDs helpen het beste, maar dat mag nu niet ivm de chemo, en sowieso is men daar tegenwoordig nogal op tegen. Morfine mag prima maar maakt me dus high, lol. Nu proberen we het met een morfinepleister. Elke week een nieuwe ergens plakken, maakt niet uit waar, en kijken of dat helpt. Als dit beter bevalt maar nog niet genoeg, krijg ik de volgende keer sterkere. Even testen dus maar, Rick heeft net de eerste geplakt. Gezellig naast de picclijn, zodat ie ook niet nat wordt bij douchen (jawel daar is over nagedacht!).
  • Apotheek: Die pleister moet wel op droge huid worden geplakt
  • Ik: Dat komt wel goed hoor, die droge huid, vandaar ook die zalf... :-D
En u moet meer drinken! Ik tegenwerpen: ik drink heel veel hoor, daar let ik altijd op (zeker veel meer dan m'n kids). Ze kon aan m'n bloed zien dat dat niet zo is... Oeps, echt op gaan letten dus, want deze chemo is o.a. erg slecht voor je nieren, en die houden wel van een slokje (water). 

Omdat ik na vrijdag, toen de dexa gestopt was, me ineens veel slechter ging voelen, wordt dat na de volgende kuur gewijzigd: ik stop dan niet ineens, maar ze gaan dat dan langzaam over dagen afbouwen, elke dag een iets kleinere dosis! Dat gaat vast helpen, want net toen ik dacht dat het me nog best meeviel kreeg ik een flinke klap die bijna een week heeft geduurd. Volgende keer zou dat dus veel minder heftig moeten worden :-)

Ik voel me dus weer wat  beter, en kan weer wat leuke dingen gaan doen! Tot de volgende ronde, dus tot na Pasen.  Maar vanwege mijn te lage weerstand (te weinig witte bloedlichaampjes) moet ik heel erg uitkijken dat ik niet ergens mee besmet word, dus als je verkouden bent of zo dan nu maar niet bij me langs komen!

5 opmerkingen:

Mies zei

Nou,voor volgende week maar even afspreken over dat cachen dan?

Aragog zei

Lijkt me leuk :-) Dinsdag ben ik de hele dag bezet.

Mies zei

Na Pasen komt er nog een vriendin op bezoek om mijn huisje te bekijken, even zien wanneer ze precies wil komen.

Mies zei

Even melding-vinkje aangezet :-)

Aragog zei

Tja, de dinsdag na Pasen weer bloedonderzoek, en als het dan goed is de volgende dag weer chemo... dus de week na Pasen ben ik als alles goed is bezet, komende week ben ik na dinsdag vrij... tot na Pasen dus