donderdag 4 juli 2019

Het dak er af!

Toen ik hier kwam wonen in augustus 2003 zei de makelaar dat er wel eens een nieuw dak op moest, dat was niet al te best meer. Het heeft het toch nog even volgehouden...

Van de winter kwam er een vochtplekje op het plafond van 1 kamer boven, en toen was het duidelijk: het wordt es tijd! Char is toen het dak op geweest en heeft daar wat foto's gemaakt, als zij die terug kan vinden zet ik ze er hier alsnog bij... De dakbedekking (asfalt?) zaten gaten in!

We zijn toen offertes gaan aanvragen, maar dat viel nog niet mee. Sommige bedrijven zeiden dat ze het komende half jaar geen tijd hadden, anderen kwamen niet opdagen en eentje kwam kijken en vervolgens hadden we, na diverse malen bellen, maanden later nog steeds geen offerte binnen. Maar het is uiteindelijk toch gelukt een bedrijf te vinden dat het wilde doen!

Dapper viooltje staat gewoon mooi te zijn 😍
Gisterochtend begonnen ze: alle oude zooi er af en ook gelijk afvoeren, en een heel nieuw en goed geïsoleerd dak er weer op. 2 a 3 dagen, met 3 man... Het weer werkte gelukkig mee, het moest wel droog zijn, want ik zou ook een nacht dakloos zijn! Char belde ze de dag ervoor en legde uit dat ik net een week geleden chemo gehad had, dus dat ik niet erg fit was, en rust nodig heb. Dat hebben we geweten... Wat een top service!

Eén man stelde zich voor en zei dat hij mijn aanspreekpunt zou zijn. Het zou wel wat lawaai geven, maar als het me te erg werd moest ik dat maar aangeven. Er kwamen steeds meer mannetjes, aanhangwagens, busjes... 's Middags telde ik 6 man. En toen ze weg gingen? Zat mijn nieuwe dak er al op! Binnen 1 dag, en ik heb er maar weinig van vernomen.

Het oude gesloopt en afgevoerd, en het nieuwe al helemaal klaar. Er komt alleen nog een brede aluminium rand helemaal rondom, zowel langs de voorkant als bovenop, zodat er helemaal niets meer mee kan gebeuren. Dat kan nog eventjes duren, en dat geeft niet. Zelfs de nieuwe afvoeren van de ventilators staan er al weer op 😀


Omdat ik al die jaren nergens last van had, lekkages en zo, vond ik dat mijn dak nog wel goed was. Niets repareren wat niet stuk is, vind ik altijd. Nu bleek dat het voornamelijk stro was. En ondanks het mooie droge weer de laatste tijd was dat stro nat en vochtig en het stonk...  Volgens de dakdekker wordt mijn huis hier ook droger en gezonder van... Dat had zoonlief ook al eens gezegd, maar ik had toch geen last van vocht? Nu dus helemaal niet meer, lol...

Ik ben benieuwd of het nu in de zomer ook wat koeler, en in de winter wat warmer gaat zijn boven...

Er heeft al eens een wespennest onder mijn dak gezeten. Eentje? Ze waren er meerdere tegen gekomen. En ook leefde er nog van alles meer in dat stro. Daar sta je toch niet bij stil, dat er een complete jungle boven je hoofd woont...

Nu zit dit er op als isolatie, in de plaats van stromatten


  

Toen ze klaar waren mocht Char even de ladder op om te kijken, en heeft ze snel 2 foto's gemaakt van het nieuwe dak. Ook geen grind meer, zoals er op het oude als bovenlaag lag. En na elke storm de tuin vol stukken mos zal nu ook wel over zijn, hier zie ik voorlopig nog geen mossen op groeien...


 Hieronder kun je het verschil duidelijk zien: Mijn nieuwe dak met daarnaast het nog oude dak van de buurman, dat is net zo oud als het mijne was!


Naast extra warmte en zo geeft dit ook weer wat rust. De laatste jaren zat het toch vaak wel in m'n hoofd: dat zou ook een keer moeten... Ik vind het dan wel erg lekker als het klaar is: Hier hoef ik alvast de komende 30 a 40 jaar niet meer aan te denken! 😉

En donderdag, de volgende dag dus al, kwamen ze de rand aanbrengen, het dak is nu helemaal klaar!

1 opmerking:

Mies zei

Dat ziet er strak uit!