woensdag 14 augustus 2019

205 meter

Vorige keer stelde de therapeute voor om deze keer de fietstest te gaan doen. Daar had ik niet veel (lees: helemaal geen) zin in, gezien de traumatische ervaring van de 2 fietstesten die zouden bepalen of ik al dan niet geopereerd kon worden...  Een looptest kon ook, zei ze, en dat leek mij een veel beter idee 😊


In de regel loop je 5 km per uur dus per 60 minuten 5000m
Daarmee is er zo'n 500 meter afgelegd in 10 minuten met een geringe spreiding daar om heen.


The 6 Minute Walk Test is a sub-maximal exercise test used to assess aerobic capacity and endurance. The distance covered over a time of 6 minutes is used as the outcome by which to compare changes in performance capacity.  

Hhmm volgens dit schema doe ik het nog slechter dan een 85- tot 90--jarige...
Vandaag hebben we die looptest gedaan, en ik haalde 205 meter, wat zij erg goed vond! Over een maand of 3 moet ie opnieuw, daarmee kunnen we dan zien of en hoeveel ik vooruit gegaan ben 😉

Er werden 2 markeringen gelegd, 10 meter uit elkaar. Ik moest daar tussen heen en weer lopen. Niet rennen, maar ik verwacht ook niet dat je dat gaat doen... 😂😂 Halverwege stond een stoel, ik mocht gaan zitten zodra en zo lang ik dat nodig vond. Dat heb ik 1x even gedaan, omdat ik buiten adem was. Na 6 minuten ging er een bel, en zette zij de stopwatch stil. Die gaf aan dat ik dus 205 meter heb gelopen, zonder stok o.i.d.

Daarna zijn er spieren in m'n onderrug gemasseerd die muurvast blijken te zitten. Als die losser worden zou ik minder last van m'n rug moeten krijgen. Voor nu mag ik verwachten dat het morgen allemaal nogal pijnlijk en beurs aanvoelt...

Ik had de vorige keer een app gekregen met oefeningen. 8 verschillende, die ik dan om de dag elk in 3 sets van 10x moest doen. Dat is veel te zwaar gebleken, ik kon dan de volgende dag letterlijk geen stap meer zetten. Ik mag doorgaan met dezelfde oefeningen, maar  nu maar 2x per week en van elke oefening 1 set van 10x. Zien hoe dat gaat en dan kijken we weer verder 😃

Over 2 weken weer terugkomen.