zaterdag 31 augustus 2019

Vijver opknappen

Mijn tuin is inmiddels een enorme puinhoop 😒

Omdat ik vorig jaar augustus ziek werd heb ik in de herfst niet alles netjes kunnen maken. Dat werd alleen maar erger... Char heeft 1x de tuin geveegd in het voorjaar, en haar man heeft 1x gras gemaaid. Zoonlief heeft dat ook een keer willen doen, maar toen kwam er heel veel rook uit de grasmaaier, dus die is overleden. Ik heb nog geen nieuwe gezocht, want zelf kan ik het toch niet doen...

Ik heb me opgegeven bij Wij hebben buren, daar zouden vrijwilligers zich aanbieden om klusjes te doen voor mensen die het niet zelf kunnen. Om m'n tuin weer een beetje netjes te maken. Ik ben wel gebeld dat ze ermee bezig gingen, maar dat is ook alweer een paar maanden geleden đŸ˜ĸ

Oma, mag ik mijn rok (een echte Schotse kilt uit Edinburgh) uit doen want anders wordt die nat... Ze begint al aardig wat zelfkennis te krijgen 😀
Logan is momenteel totaal gefixeerd op vissen, dat is een kenmerk van autisme, zo'n fixatie 😉

Logan toen hij 7 maanden oud was bij mijn aquarium, november 2010
Hij heeft inmiddels zelf 2 aquaria, hij probeert mijn grote Tropisch Aquarium boek uit het hoofd te leren, en gaat ook vissen met een hengel. Van mij heeft hij een stelletje Endler guppen gekregen, verder zwemmen er gewone guppies in, platy's, zwaarddragers, garnaaltjes, een algeneter... Echt leuk om met kleinzoon over visjes te kunnen  praten. Zelf heb ik ook heel wat jaren een aquarium gehad!



Toen ze vanmiddag hier waren was het dan ook: Oma, ik wil je vijver wel voor je opknappen! Haha, nou ga je gang joh. Ja want dan kunnen er ook weer visjes in zwemmen he! I wish... Hij zal eens helemaal leeg moeten, de drab op de bodem eruit, en schoon water erin. Plus ik moet daar weer stroom hebben zodat er weer een pomp/filter in kan. En de rand plus de buitenste rand van het terras van het tuinhuisje moeten hersteld worden, dat is nu allemaal verrot hout 😟

Logan is niet zo'n held, die bleef veilig op de bovenste richel staan. Maar als het aan Jade lag had ze er in gezwommen...
Vorige zomer daalde het waterpeil nogal. Normaal vul ik hem dan bij, maar dat heb ik nu niet gedaan, ach het zou in de winter wel weer vullen van de regen? Niet dus, het water blijft maar zakken. Leegmaken is al niet zo'n klus meer nu, lol. Buurkatten die komen drinken stappen al een richel lager om nog bij water te kunnen komen!

De kleinkids hebben er wel lol mee gehad vanmiddag. Ze hebben flink wat kroos geschept, bladeren van de bodem gehaald, en de dotterbloem gesnoeid. Dat ligt nu allemaal ook nog langs de rand. Maar daar lag toch al genoeg troep, iets meer erbij valt niet eens meer op... 😲

De laatste keer dat de vijver opgeknapt is: juli 2009. Logan was toen net (of net nog niet) in de maak. Ze zeggen dat een vijver het beste elke 7 jaar vernieuwd wordt...

Geen opmerkingen: