maandag 7 oktober 2019

Römertopf

Het allerleukste van koken vind ik: groentes snijden! En dat is nu nog leuker, met m'n nieuwe Fissler messen 😀
Dochter zei laatst dat ze van plan waren een gietijzeren braadpan te gaan kopen. Voor kamperen, hiken, kampvuur, enz. Niet nodig joh, ik heb er wel eentje voor je, een grote ovale, met deksel. Splinternieuw zelfs! Ooit eens gekocht bij een superopruiming, voor maar 5 euro, of was het toen nog 5 gulden?

Waarschijnlijk wel... Want toen ik hem voor haar pakte, en het deksel optilde, bleek daar precies pas, mijn oude römertopf in te zitten! Heel populair in de jaren '70, en geen idee waarom ik hem op den duur zo ben vergeten. Want het is supersimpel om er de meest heerlijke gerechten in te bereiden, waarbij ook nog alle smaak en vitamines bewaard blijven tijdens het "stoven"...

Hij is ongetwijfeld in die braadpan terecht gekomen wegens veilig vervoeren bij een verhuizing. Dat zal dan die van 2003 geweest zijn toen ik hier kwam wonen, en anders nog 4 jaar daarvoor... In ieder geval was ie nog helemaal onbeschadigd, en klaar voor gebruik 😊

2 rode paprika's, 2 tomaten, een prei, 2 rode uien, 3 stengels bleekselderij, een bakje champignons, 5 tenen knoflook, en oh ja: een riblap van ruim 500 gram! Plus rozemarijn, tijm, 3 laurierblaadjes, wat druppels tabasco, peper en zout natuurlijk, en een halve liter bouillon 😋
Gisteren heb ik bij het boodschappen doen een lekkere grote riblap meegenomen, en zoals altijd veel verse groenten. Die ik vanmiddag lekker heb staan snijden 😀 De römertopf staat nu flink gevuld in de oven, als ik straks een foto van het resultaat heb zet ik die hier ook nog neer, voor ik deze blog plaats 😉

Je kunt er ook nog rijst of aardappels bij in doen, maar dat heb ik deze keer niet gedaan, want hij was al vol zat! Ik eet er vanavond wat brood met boter bij, jammie! En de rest? Gaat lekker in de vriezer voor later 😍



Manmanmanman, wat was dat lekker!!! Of is, want er is genoeg over voor nog een paar maaltjes in de vriezer voor later 😆


3 opmerkingen:

Christina zei

O ik ben dol op de Römertopf. De mijne is gesneuveld bij een verhuizing. Dus lang leve je braadpan ;-)

Aragog zei

Ik denk dat ze wel te vinden zijn bij kringloopwinkels. En nieuw zijn ze ook nog steeds wel verkrijgbaar ;-) Wel extra leuk natuurlijk dat dit mijn eigen ouwe nog is :-D

Mies zei

Dat ziet er ontzettend smakelijk uit! Viezemientjes zijn goed voor je :-)