zaterdag 23 november 2019

Diclofenac, bloeddruk en nierwaardes

Op 17 oktober moest ik van de longarts direct stoppen met diclofenac: het 3-maandelijkse bloedonderzoek liet zien dat mijn nierwaarden slechter waren. Natuurlijk ben ik er toen ook direct mee gestopt!

Vorige week ben ik binnenste buiten gekeerd door de huisarts (zie blog daarover), en toen was ineens mijn bloeddruk gezond, terwijl die al jaren veel te hoog was... Wat me ook verbaast is dat ik ineens een paar kilo kwijt ben, terwijl ik niet op dieet ben of zo. Overtollig vocht kwijtgeraakt omdat m'n bloeddruk nu ineens goed is? 😕

Gisteren kreeg ik de uitslag van nog een bloedtest: nierwaarde nog steeds slecht. Hoewel ik dus al meer dan een maand geen diclofenac meer neem. Wel irbesartan tegen hoge bloeddruk, een paar maanden geleden is de dosis verdubbeld van 150 naar 300 omdat die maar steeds zo hoog bleef. Irbesartan schijnt wel goed te zijn voor een lagere bloeddruk, maar slecht voor je nieren. Daarnaast lees ik nu online dat diclofenac de werking van irbesartan kan verminderen. Dus nu ik de diclofenac  niet meer neem, zou de irbesartan ineens veel sterker kunnen werken? 😔

De huisarts gaat hier over nadenken gedurende het weekend, maandag eind van de middag belt ze me er over.

Nu heb ik er zelf ook maar eens wat over gelezen en wat blijkt: door diclofenac kan inderdaad je bloeddruk omhoog gaan, je kunt vocht vasthouden (die kilo's die ineens weg zijn?), en nierschade oplopen. En door nierschade kun je weer een hoge bloeddruk krijgen. Een soort wisselwerking dus...

Kijk ik net het lijstje door dat ik al heel lang bijhoud voor de bloeddruk, valt me ineens op dat ik bij alle chemo's een normale gezonde bloeddruk had, maar ervoor en erna weer te hoog. Tja, wegens chemo mocht ik dan telkens een aantal dagen ervoor en erna geen diclofenac nemen... 

Ik wist niet beter dan dat diclofenac slecht is voor je maag, vandaar dat ik er al die jaren ook een maagbeschermer bij slikte (ook mee gestopt). Dat het schadelijk kan zijn voor je nieren en hoge bloeddruk kan veroorzaken? Nooit eerder van gehoord. En nu ik er mee gestopt ben, na zo'n 10 a 15 jaar, is ineens mijn bloeddruk goed, maar misschien dat ik nu dan ook zou moeten (kunnen?) stoppen met de bloeddrukverlager (die dus slecht is voor je nieren)?

Diclofenac nam ik tegen de pijn van artrose. Die is sinds ik ermee gestopt ben veel en veel heftiger geworden. Van de longarts mocht ik er tramadol voor in de plaats nemen. Inmiddels heeft de huisarts dat al veranderd in morfinepleisters omdat tramadol niet hielp. Morfine maakt me suf, duf en slaperig en wazig đŸ˜ĸ En helpt dus niet tegen de pijn, althans veel minder.

Volgens de UWV arts die me belde komt dat omdat morfine alleen pijnstiller is, en diclofenac ook ontstekingen remt. En daar komt juist de meeste pijn vandaan bij artrose, die ontstekingen. Dat merk ik nu dus erg goed, helaas. Sinds de lekker actieve herfstvakantie kan ik nu amper nog lopen van de pijn, en wegens de morfinepleisters mag ik nu ook 2 weken niet autorijden, dus ik zit al meer dan een maand binnen terwijl bewegen en de buitenlucht juist zo goed voor me zijn 😭😭

Op eigen houtje ben ik er sinds vorige week CBD olie bij gaan nemen, langzaam de dosis opbouwend. Tot nu toe merk ik daar nog niet veel van kwa pijn. Wel valt me op dat ik ineens veel beter slaap! Ik val altijd direct in slaap maar ik word dan meestal om de 2 uur wakker om naar de wc te gaan en water te gaan drinken. Nu slaap ik de hele nacht door... Of zou ook dat kunnen komen van bloeddruk, nieren enzovoorts? 😲

Geen opmerkingen: