woensdag 27 november 2019

Het Keukentafelgesprek

In een zogenaamd keukentafelgesprek onderzoekt de gemeente welke zorg er nodig is vanuit de Wmo. Het doel van het gesprek is om duidelijk te krijgen waar precies behoefte aan is. De gemeente gaat na wat de zorgvrager zelf kan, met hulp van de mantelzorger en waar de gemeente moet ondersteunen.  

Omdat het een jaar geleden was dat ik voor het eerst (huishoudelijke) hulp vroeg, net voordat ik vorig jaar het ziekenhuis in ging voor de operatie, kwam er vanochtend weer iemand van de gemeente langs. Om te kijken of er nog hulp nodig is, en zo ja welke. Dochterlief kwam er ook gezellig bij zitten, als mijn mantelzorger.

Sinds juli krijg ik 3,5 uur huishoudelijke hulp per week. Dat was voor die tijd 2,5 uur, maar dat bleek te weinig te zijn. Met hulp van het FNV is dat toen aangepast. Zoals het lijkt, blijft dat ook zo, want daar werd verder niet over gediscussieerd 😀

Ze wilde weten wat ik zelf nog kan (best weinig dus). Of ik ook een invalidenparkeerkaart heb? Nee, daar moet je zelf 100 euro voor betalen, en elk jaar 20 euro voor verlenging. Zoon vindt dat ik dat wel doen moet, dochter denkt van niet...

Of ik nog zelf de trap op kan? Jawel. Dochterlief begon toen over mijn badkamer. Badhokje eigenlijk. Het is heel klein, de helft ervan is een ligbad met een douchesproeier erboven, en aan de tegenoverliggende muur zit een wastafel. Ik heb zelf al eens gekeken wat het kost om het bad te laten vervangen door een douchecabine met klapstoeltje erin, maar dat is voor mij helaas niet betaalbaar 😢 Vooral er in en er weer uit wordt steeds lastiger, met m'n versleten rug en heupen.

De keukentafelgesprekmevrouw wilde dat zelf wel eens zien, dus ze ging samen met mijn "mantelzorgster" naar boven. Ze heeft de situatie bekeken en op de foto gezet en gaat het overleggen. Want dit kan zo eigenlijk niet meer. Helemaal mee eens!

Hoe het dan ging toen ik nog Buurtzorg nodig had? Nou, ik op mijn knieën in het ligbad, en 1 of 2 zusters ernaast gepropt, tussen bad en wastafel in 😨 Zij vond dat echt geen doen... Plus dat ik mezelf aan de wastafel het bad uit hijs, en volgens dochter komt het daardoor dat schoonzoon al 2x de leiding heeft moeten repareren omdat die lekte...

Dus nu afwachten wat ze er eventueel aan kunnen doen. Dat zal niet binnen een week zijn hoor, zei ze. Dat verwachten wij ook helemaal niet, lol... Maar het zou wel fijn zijn!

Het was in elk geval gezellig, en dochter en ik vonden het allebei een fijn en positief gesprek 😀

8 opmerkingen:

Mies zei

Positief, vooral de "bad-plannen". Lijkt me een heel goed idee,er zijn potjes voor om die dingen te vervangen, ook via de WMO. Zit wel een eigen bijdrage aan vast, maar de bedragen heb ik zo gauw niet paraat. Misschien droom je nog van een inloopkast, maar een inloopdouche is praktischer :-)

Christina zei



wat fijn. Zo kan het dus ook. En zo is het bedoeld ook. Binnen een week? Binnen een jaar zou al fijn zijn. Een bad ombouwen in een douche is misschien wel buiten jouw budget, maar zeker niet buiten het budget van de WMO. Helaas is de eigen bijdrage bij een oude (lees afgeschreven) badkamer hoger, omdat de gemeente dan mag verwachten dat je zelf je bad had vervangen door een douche. Maar omdat het initiatief van de gemeente komt zie ik het toch wel zonnig voor je in.

Aragog zei

Eigen bijdrage is altijd lager dan het helemaal zelf bekostigen he :-) Plus, minstens zo belangrijk, is dat ik dan aanneem dat zij het hele gedoe ook regelen, in plaats van dat ik er zelf achteraan moet enz. :-) De badkamer is op zich nog netjes, de wastafel had ik zelf al eens vervangen, en het is ook niet spuuglelijk of zo. Het wordt alleen erg onpraktisch langzamerhand. De kleinkids gaan altijd heel graag bij oma in bad, maar ja, ik maak er zelf natuurlijk veel vaker gebruik van!

Anoniem zei

Klinkt allemaal heel mooi!
De eigenbijdrage voor de WMO is vanaf 1 januari 2020 . 19 euro per maand.
Dus 1 eigenbijdrag voor alle WMO hulpvragen.
Succes! ik blijf het op de achtergrond volgen.
Groetjes Sonja ( FNV Zorgactiepunt 0646988115) )

Mies zei

We hebben het binnenkort wel even over de contributie voor de FNV :-)

Aragog zei

Mja ik zag dat je als FNV lid korting krijgt op alle Univé verzekeringen...

Aragog zei

Eigen bijdrage WMO wordt niet hoger in 2020. Het was € 17,50 per 4 weken, wordt nu 19 euro per maand. Bedrag blijft hetzelfde, alleen nu dus 12x per jaar ipv 13 ;-)

Mies zei

Tijd voor een update :-)