vrijdag 7 februari 2020

Whatsapp Fraude (poging tot)

Vanmiddag kreeg ik een whatsappje van: +31 6 44862797

Er ontstond een zeer vreemd gesprek:




Cursief hieronder heb ik zelf ingevuld, want na afloop van het gesprek waren alle berichten van de tegenpartij ineens verwijderd: 
 

16:11 hallo mama ik heb een nieuw nummer, deze kun je nu opslaan
Wie is dit dan? <----- er stond geen foto bij
16:11 raad eens
Dit bericht is verwijderd mijn telefoon is in de wasmachine geweest dus ik heb nu een nieuw nummer
16:12
Niet rick want die noemt mij mampje
16:12
En met een nieuwe simkaart hou je toch gewoon hetzelfde nummer?
16:13
Ik denk dus dat je een phishing nigeriaan bent
16:13
Dit bericht is verwijderd ik ben het echt - mijn telefoon deed het niet meer omdat die in de wasmachine gevallen is - haha ja dat heb ik weer - simkaart was ook stuk dus ik heb nu een nieuw nummer
16:14
Dit bericht is verwijderd
16:14
Dit bericht is verwijderd
16:14
Bij je provider dus nieuwe vragen...
16:14
Dit bericht is verwijderd nee dat kon niet (de echte Rick weet heel goed dat dat wel kan! en ik weet dat hij dat weet)
16:14
Bewijs?
16:14
Dit bericht is verwijderd is goed vraag me maar iets
16:15
Hhmmm naam van je muisje in gieterveen?
16:15
Dit bericht is verwijderd - wauw <---- die reactie dus, en toen verdwenen gelijk één voor één alle berichten van die kant
16:16
Dusssss <--- mijn laatste woord, lol)
16:16
Dit bericht is verwijderd
16:16
Dit bericht is verwijderd
16:16
Dit bericht is verwijderd
16:16


Ik heb eerst Char gebeld, Rick zou vast niet opnemen want die heeft het erg druk met zijn werk. Char wist niets van een nieuwe telefoon voor haar broer enz. Dat zij het niet was wist ik al, want ze was kort daarvoor hier nog bij me geweest. Zij dacht ook meteen dat dat Rick niet kon zijn: Nee we zeggen allebei eigenlijk nooit mama... (tja....) en Rick al helemaal niet. 

Op internet naar de politie website gegaan. Daar stond dat je moet bellen bij internetfraude, en dat heb ik gedaan. Omdat u geen slachtoffer bent geworden kunt u geen aangifte doen (hè wat jammer nou!). Maar ik kon het wel doorgeven bij de fraudehelpdesk op internet.


Daar werd van alles gevraagd dat ik kon aanklikken. Nee ik ben geen geld kwijt geraakt, enz. Ik zou toen haast willen dat ik er wél in was getrapt! Ik kon ook dat nummer niet doorgeven, niets eigenlijk. 

Nu dus m'n frustratie maar even hier kwijtraken dan. Want nu achteraf zit ik er wel een beetje van te trillen. Gelukkig heb ik whisky in huis, dat helpt altijd 😋 Jammer dat ik nergens dat nummer door kan geven, of iets/iemand kan waarschuwen, omdat ik niet echt opgelicht ben...


De oplichters gaan daarbij zeer geraffineerd te werk. Eerst laten ze via een app weten een ‘nieuw telefoonnummer’ te hebben, compleet met profielfoto van de persoon van wie ze de identiteit gebruiken. Deze foto hebben ze van social media gehaald, evenals informatie over familierelaties en hoe mensen elkaar aanspreken.
Pogingen tot telefonisch contact en kritische vragen weten ze handig te omzeilen. Lees hier hoe zo’n gesprekje kan verlopen. Gemiddeld zijn de slachtoffers ruim 2.000 euro kwijt.

Het voorbeeldgesprekje daar lijkt veel op wat ik meemaakte vanmiddag. Alleen stond er dus bij mij geen foto van "mijn zoon". Nee want zoonlief zit nergens op sociale media... Dat ik dacht dat het om Rick ging gaf ik dus zelf gelijk al weg, omdat ik wel wist dat het sowieso Char niet kon zijn en meer smaken heb ik niet in huis... 

Maar het is wél erg handig om een vraag in huis te hebben die beide kids direct kunnen beantwoorden, maar die verder niemand buiten ons kent! 😉

4 opmerkingen:

Mies zei

Gelukkig had je nog geen whisky op, je was dus scherp :-)

Aragog zei

Met whisky op ben ik nóg scherper :-P

Christina zei

Heel knap dat je er niet ingetuind bent. Je zou de eerste niet zijn.

Aragog zei

Dankje, ik ben van nature vrij achterdochtig, en soms kan dat best handig zijn :-) Een kind van mij dat zegt "hallo mama" klopt al niet...