vrijdag 31 juli 2020

Einde fysiotherapie ???

Woensdag heb ik de (voorlopig?) laatste sessie gehad, waarbij het doel was om mij weer sterker en fitter te maken, en uithoudingsvermogen te vergroten. Daar zat nog steeds vooruitgang in. Volgens de UWV arts stopt vooruitgang wanneer je je plafond bereikt hebt, en vanaf dan zal het niet meer vooruit gaan, hoogstens bijgehouden kunnen worden. Maar zover was het bij mij nog niet!

Fysiotherapie is tegenwoordig amper te krijgen. De aanvullende verzekering betaalt 9x, en dat valt onder het eigen risico. Als je daarna zelf 11x betaalt (dat is 11x ruim 30 euro!) dan word je chronisch, en wordt het verder vergoed uit de basisverzekering.

Chronisch betekent echter voor fysiotherapie tegenwoordig: 1 kalenderjaar lang. Daarna ben je kennelijk niet meer chronisch...

Vorig jaar eind juli ben ik begonnen, met een verwijsbrief van de longarts. Een uur per week, eventueel uit te breiden naar 2x een uur per week zodra ik daar sterk genoeg voor was. Zover is het helaas nooit gekomen.

Op 1 maart heb ik mezelf geïsoleerd wegens corona, en ben ik ook tijdelijk gestopt met fysio. Dat kon ook niet anders, want even later moesten alle praktijken sowieso op slot. Maart, april en mei heb ik dus geen therapie gekregen.

Begin juni werd ik gebeld of ik weer verder wilde gaan, nou graag! Maar dan wel graag buiten, en niet meer in de oefenruimte in de kelder (!!) met meerdere mensen tegelijk. Buiten kon, 1 op 1 met mijn therapeute, maar dan geen uur, maar 25 minuten per keer. Bij dat uur zat o.a. ook fietsen e.d. op apparaten, en die hebben ze buiten natuurlijk niet.

Afgelopen woensdag was het op één dag na een jaar na mijn intake, en dus was mijn chronische jaar alweer om. Dat is natuurlijk erg oneerlijk, want ik heb 3 maanden gemist wegens corona, voornamelijk omdat fysiotherapeuten niet eens meer mochten werken van de overheid.

Aan alle kanten wordt nu geprobeerd om mij die 3 maanden nu alsnog te laten krijgen, tot nu toe zonder resultaat. Ditzo (waar ik verzekerd ben) zegt dat er overleg gaande is daarover, en dat er veel meer mensen mee zitten. Maar dat nog niet zeker is of en door wie dat dan vergoed gaat worden. Ik zou door mogen gaan op eigen kosten (niet te doen, en ik heb al 11x zelf betaald!), en dan zou ik het eventueel achteraf terug kunnen krijgen. Maar daar is geen garantie voor. Zelfs mij fysiotherapeute is ze steeds hierover aan het bellen en mailen, en zodra er een Ja komt kan ik haar bellen en gaan we gewoon weer verder...

Ik vind dit gewoonweg gemeen. Vooral omdat ik nog steeds vooruit ging! Die maanden dat ik geheel buiten mijn schuld om geen therapie kreeg, heb ik in mijn beleving gewoon nog recht op. En als er straks alsnog besloten wordt dat die 3 maanden coronasluiting alsnog vergoed worden? Geen idee of ik dat dan ook nog kan krijgen, omdat officieel mijn fysiotherapie/revalidatie nu afgelopen is....

Afsluitend zei ze dat ik wel heel goed mijn best gedaan heb, niet eens achteruitgegaan was tijdens het corona thuiszitten, maar zelfs nog iets meer vooruit. En dat ik nu vooral moet blijven bewegen, zoals geocaching (ja echt!), en wandelen met de rollator, enz.

En natuurlijk weer zwemmen, als dat ooit weer veilig kan... Dat mis ik enorm (en de kleinkids ook: met oma naar het zwembad).

2 opmerkingen:

Mies zei

Ambtelijke molens.. :-( is er inmiddels al wat meer bekend?

Aragog zei

Nope, zomervakanties he... Ik had vanavond een date met Logan, en in plaats van met de auto van de Pokestop naar hun huis moest ik dat van hem lopen. En later natuurlijk ook nog weer naar mijn auto terug. "Als je moe wordt mag je wel op mijn schouder leunen" zei m'n kleine fysiotherapeutje <3