dinsdag 18 augustus 2020

Baktus sjaals

 

De naam Baktus komt uit een Scandinavisch verhaal. De Baktus sjaal brei je met alleen rechte steken (ribbels), de Karius sjaal is hetzelfde, maar dan gebreid in tricotsteek. 


 Ik breide in juni deze sjaal voor mezelf. Met kwastjes eraan, zoals het hoort. Ook hangt ie dan mooier in punten.

Het is een grote uitgerekte driehoek, een kruising tussen een sjaal en een omslagdoek. Je kunt hem bv, foto onder, over je rug hangen als een omslagdoek. Maar je kunt de brede punt ook aan de voorkant doen, en beide uiteindes om je nek slaan, zoals op de foto hier boven.

Als je niet weet of je genoeg garen hebt dan weeg je het. Ben je op de helft van je garen dan stop je met breder maken, en ga je minderen, weer smaller maken dus.

Hierboven mijn sjaal (met mooie kwasten), en hieronder die ik voor Char heb gemaakt. Zij zag namelijk die van mij en toen liet ze eerstens duidelijk merken dat zij die wel even van me zou afpikken. En tweedens maakte ze met haar vingers een schaar beweging richting de kwasten. Zij houdt niet van kwastjes en frummels aan kleding 😠 😠

Ik was net zelf zo blij met de mijne, dus die ging ik houden! Een paar dagen later is Char toen met me naar Klazienaveen gereden waar een goede garenwinkel zit, en daar heeft ze toen zelf haar kleur uitgekozen. De sjaals zijn allebei van Papatya Batik: een heerlijk garen om mee te breien, beide sjaals deed ik op pen 4,5. 100% acryl, dus gemakkelijk in de wasmachine te wassen en ook snel weer droog. Ze wegen maar 150 gram per stuk, zonder kwastjes, en zijn 2 meter lang en ruim 40 cm hoog.

En voor de prijs hoef je het niet te laten! Ik had voor die van mij een pak met 5 bollen van 100 gram, ik heb dus nog flink veel over. Gekocht voor een prikkie via Facebook. Voor die van Char kochten we 2 bollen, die zijn normaal € 3,75 per stuk. Maar helaas hadden ze nog maar 1 goede bol, en eentje die volledig uit elkaar lag. Ik kocht er nog meer garen en kreeg die andere toen gratis mee. Chars sjaal kostte 3,75 + gratis bol = 3,75. Met 50 gram over komt de totale prijs voor haar sjaal op € 2,81! Plus een paar weken gezellig breien tijdens het Netflixen voor mij 😊

 Ik vind hem toch echt wel wat kaal hoor, zonder iets aan de puntjes, zoals kwastjes, of wat dan ook...

 

Wil je er zelf eentje maken, hier komt het recept:

4 steken opgezet, en gelijk in de eerste naald 1 meerdering en vervolgens elke 4e naald 1 meerdering door de draad na de 1e steek om te slaan over de naald. Op de terugweg deze overhaling recht breien, insteken in de achterkant, zo krijg je een mooie egale zijkant. 

Dat meerderen doe je elke keer aan dezelfde kant, de tegenovergestelde kant wordt dus recht. Om me niet te vergissen heb ik een draadje van een andere kleur aan de schuine kant gedaan, dat ik elke keer als ik een eind verder was,  weer een stuk hoger stak.

Bij 90 steken begonnen met minderen: elke 4e naald na de 1e steek 2 steken recht samenbreien, insteken aan de achterkant. Als er nog maar 4 steken over zijn, deze afkanten. 

Je kunt hem zo lang maken als je zelf wilt, gewoon door breien tot de gewenste breedte, voor je gaat minderen. Ook kun je hem smaller maken door niet elke 4 naalden, maar bv elke 6e naald te gaan meerderen/minderen. Op die manier wordt ie veel door mannen gedragen. Het is dan niet zozeer een omslagdoek, maar je draagt hem dan meestal met alle 3 punten aan de voorkant. Zie google voor nog veel meer foto´s 😉

Alles wordt dus recht gebreid, wat als voordeel heeft dat er geen voor/ of achterkant is. 

2 opmerkingen:

Mies zei

In het geel graag 😆

Aragog zei

Citroengeel, kanariegeel, okergeel, lichtgeel, donkergeel, felgeel? Effen of met een streepje?