vrijdag 16 oktober 2020

Dag Jumbo, Hallo Coop

Ik bestel al heel lang mijn boodschappen online, en laat ze dan thuisbezorgen. Voorheen ging ik dan tussendoor nog graag eens naar Aldi of Lidl toe, maar sinds begin maart ben ik geen winkel meer in geweest, ik ben nu helemaal afhankelijk van bezorgen. Maar net als in het voorjaar, zodra er een lockdown is gaat half Nederland ineens z'n boodschappen online bestellen đŸ˜ĸ

Ik bestel(de) altijd alles bij Jumbo, en daar moet je nu ineens weer weken tevoren al laten vastleggen wanneer je bezorgd wilt hebben. Bij mij is dat meestal eens in de 10 a 14 dagen, als er van alles op is. Nu moet ik dus al een maand van tevoren een tijdslot vastleggen, terwijl ik helemaal niet weet of ik er op dat moment aan toe ben, ontzettend lastig!

Natuurlijk zijn er zat lieve mensen om me heen die me met plezier iets brengen. Maar zelf mijn eigen boodschappen uitkiezen is voor mij een stukje vrijheid, zelfstandigheid. En iemand om hulp vragen vind ik ook erg lastig, vooral als ik er dan zelf niets voor terug kan doen. Als je het een ander laat doen krijg je ook soms een ander merk dan je zelf had gekozen, of net een andere smaak, enz. Dochter heeft zich zo eens rot gezocht naar pruimen op sap, iets dat ze zelf nooit zou kopen 😂😂

Een buurvrouw vertelde mij dat ze een bezorgauto van Coop had zien rijden. Dat heb ik eens bekeken en jawel, die bezorgen hier nu ook! Ze hebben niet zo lang geleden een supermarkt overgenomen in Emmermeer. En wat blijkt? Vandaag voor 11 uur besteld is morgen bezorgd, soort van. Nu komt het mij niet op een dag of 2 aan, maar weken wachten is wat anders.

Zojuist heeft Coop voor het eerst boodschappen gebracht, nog niet zo veel, want voor a.s. dinsdag had ik al een slot bij Jumbo gereserveerd, maar dat wordt daar dan voorlopig wel de laatste keer.

Wat is het verschil?

Online bestellen bij Jumbo komt van een groot centraal magazijn ergens ver weg. Dat wordt hier in Emmen afgeleverd bij 1 van de stuk of 6 Jumbo's die we hier hebben, de enige hier die bezorgt. 

Coop is kleiner, en zal dus ook minder bezorgklanten hebben. Maar je bestelt daar bij de winkel zelf. Die pakken je boodschapjes uit hun eigen winkel ipv dat het door orderpickers uit een enorm magazijn bij elkaar moet worden gezocht. Kortere lijntjes dus. Misschien wat minder keus dan het totale assortiment uit dat grote Jumbo magazijn. Maar je hebt dan wel te maken met een plaatselijke winkel ipv met een landelijke organisatie.

De aardige jongeman die ze bracht zei dat ik kan aangeven dat ze me even bellen als iets er niet is, dan mag ik zeggen wat ik als vervangend artikel wil, of niet. Bij Jumbo heb ik de laatste tijd geregeld dat ik iets bestel, en bij het definitief vastleggen van de bestelling blijkt dat er iets niet op voorraad is. Bij mijn laatste bestelling waren dat 3 artikelen. Heel vervelend, want ik kan dus niet even snel naar een winkel om dat zelf op te gaan halen... De Coopmeneer heeft nog nooit meegemaakt dat een klant weken van tevoren een tijdslot vast moest leggen, enz.

Dinsdag komt Jumbo hier dus voorlopig voor het laatst boodschappen brengen, want zolang de corona-ellende voortduurt is mijn boodschappenprobleem nu mooi opgelost 😊

Ook leuk is dat mijn allereerste baantje bij Co-Op was, in 1972 in Beverwijk. Dat schept toch een band 😃

2 opmerkingen:

Christina zei

Klinkt heel goed. Hier heeft de Spar die service en dat is minder duur dan het woord Spar doet vermoeden. De Coop in de buurt en 1 franchise AH zijn ook heel fijn. Die hebben allebei een bestelservice vanuit de winkel, net als jouw Coop. Ze vragen wel of het nodig is, als je het zelf kunt halen zetten ze liever een krat voor je klaar. Iig erg service gericht.

Mies zei

In Duitsland spreken ze "Spar" uit als "Spaar" en die naam doen ze ook eer aan. De in Groningen wereldberoemde "pinda's van de Spar" zijn ook goed te eten :-) De Coop zit hier om de hoek, dus mocht je iets snel willen hebben of vergeten zijn te bestellen, dan geef je maar een gil !