dinsdag 10 november 2020

Fitness en Endomondo

Ik draag al een paar jaar het Vivofit horloge, dat stappen bijhoudt, en slaaptijd. Ideaal omdat de batterij meer dan een jaar meegaat, je hoeft hem dus nooit op te laden, alleen na zelfs meer dan een jaar, even een nieuw batterijtje erin. Ook kun je hem om houden bij het zwemmen, ook een grote pre voor mij.

Er aan vast zit de app Garmin Connect, daar komt de data in te staan waarna ik heel handige overzichten krijg van het aantal stappen, en hoeveel ik slaap. Ook het verloop in tijd, zodat ik mooi zien kan of er verbetering in zit.

Daar weer aan vast zit de app MyFitnessPal, waar je kunt invoeren wat je eet. Heel goed, want je kunt de streepjescode scannen, of je eten terugvinden in een enorme zoeklijst. Vrijwel alles staat daar in, met calorieën, koolhydraten, vet en eiwit.

Ga ik wandelen, bv met rollator of loopfiets, dan worden er geen stappen geteld want als ik iets vasthoud ziet het horloge dat niet als stappen, helaas. Ook fietsen registreert de app niet. Maar daar gebruik ik Endomondo voor. Al heel wat jaren, al toen ik bij de wandelvereniging zat.

Ik zet Endomondo aan als ik ga wandelen of fietsen, en kan dan foto's toevoegen en na afloop de route zien. Ook nog van jaren terug. Er is een agenda waar je kunt zien op welke dagen je iets gedaan hebt, plus overzichten. En bericht als je een persoonlijk record hebt behaald. 

Die 3 apps zijn allemaal onderling verbonden, de stappen die ik maak in Endomondo worden meegeteld in Connect en in MFP, zodat ik na een flinke wandeling bv wat meer calorieën te besteden heb.

En nu... stopt Endomondo er eind dit jaar mee😭😭😭

Ik vind dit heel vervelend, en ben op zoek gegaan naar alternatieven. Dat valt niet mee, dus wie advies heeft, graag! 

Ik heb zondag Samsung Health gedownload, maar die blijkt niet samen te kunnen werken met Garmin, de stappen die ik maak worden alleen geteld via mijn telefoon, en er komt geen correctie van wat ik met m'n horloge loop (en dat is veel meer want ik heb niet 24/7 m'n telefoon bij me).

In Health kun je ook calorieën en slaap bijhouden, maar daarvoor bevalt MFP me veel beter, die is overzichtelijker en handiger. Je kunt er wel de routes zien als je wandelen of fietsen aan zet, maar veel minder uitgebreid dan bij Endomondo, en je kunt er geen foto's aan toevoegen.

Het fijnste zou zijn om 1 app te hebben die alles kan... Of een horloge aanschaffen dat wel goed met Health werkt? Maar wat ik daarvan zie is dat je ze elke paar dagen moet opladen, dat ga ik geheid vergeten 😢

Endomondo raadt aan om nu UA MapMyRun te gaan gebruiken, daarin zou de geschiedenis van Endomondo gemakkelijk over te zetten zijn. Maar ik "run" niet, en kennelijk bestaan er allemaal aparte apps voor fietsen, wandelen, enz. Bovendien als ik vergelijkingen zoek online komt overal juist Endomondo steeds als beste naar voren, dus ook boven MapMyRyun en aanverwanten. Stom dat ze dan stoppen!

Is er een app die alles doet wat ik graag wil? Dus stappen en slaap bijhouden, eten bijhouden, en routes laten zien als ik heb gewandeld of gefietst? Connect en MFP werken dus prima samen met Garmin (mijn horloge), maar Health weer niet.... HELP!

Geen opmerkingen: