donderdag 12 november 2020

Vogeltjes voeren

Mies was bezorgd dat vogeltjes met hun pootjes vast komen te zitten in het plastic netje rond de vetbolletjes uit de winkel. Nu gebruik ik die dingen al eeuwen en heb zoiets nog nooit meegemaakt, maar okay. We willen natuurlijk wel dat de Emmermeerse vogeltjes zich veilig voelen, Health and Safety voor tuinvogels, zeg maar.

Hij haalt vaak haakkatoen voor me bij de Action, daar mag ook wel eens iets tegenover staan 😉 Omdat geel zijn lievelingskleur is heb ik daar een netje van gehaakt waar 3 vetbollen in passen, of twee, met een handvol doppinda's. Heeft hij de hele winter kleur in z'n tuin, en de vogeltjes veilig te eten 😀

Voor mezelf heb ik een hangding geknutseld voor nog meer bezoek in de tuin 😊

Ik heb er steeds meer lol in. Nadat ik de voedertafel gekocht had laatst komen er steeds meer vogels in mijn tuin. Inmiddels heb ik ook een verderkijker (zoals Jade dat noemt), die ik geregeld pak om ze vanuit huis van dichtbij te kunnen bekijken. Bijvoorbeeld of dat nu een kool- dan wel een pimpelmees is. Sinds mijn vroege jeugd ben ik gek op de naam pimpelmees, door een limerick die ik nog steeds uit mijn hoofd ken:

Een pimpelmees, het pimplen zat,
of zat van 't pimplen mooglijk, had
besloten abstinent te leven,
door al het pimplen op te geven;
't zal niet lang duren, naar ik vrees;
want sindsdien heet hij droogweg: mees.
 
Jac. van Hattum
uit: Plant u niet voort... (1959)

Een boekje dat we thuis vroeger hadden, en ik daarna, alleen kan ik het ineens nergens in huis meer vinden. Door de pimpelmezen wilde ik het weer eens door gaan bladeren...

Om de boel nog meer te versieren buiten heb ik van heel kleine restjes ook nog een netje voor mezelf gehaakt, kwa kleuren meer iets voor de hippe đŸĻ vogels 😂

Boven de werkelijke kleuren, onder wat de foto werd toen het buiten hing op een bewolkte dag.

 En warempel, een dag later had ik al een heel lief hip vogeltje in de tuin!

2 opmerkingen:

Mies zei

Ik moet hem nog ophangen, er passen 4 vetbollen in, en de voedersilo zit nog halfvol met pinda's waar kool-en ja, ook pimpelmezen op af komen. Soms hangt er zelfs een mus aan, een levende, want daar maak je me blij mee :-) Kool-en pimpelmezen delen gebroederlijk (of gezusterlijk, dat zie ik niet bij mezen) de pinda's, dus er is kennelijk geen concurrentie. Leuk die limerick, zal eens googelen op die dichter.

Mies zei

Op een Mees

Een jonge mees in Meezenbroek
brengt in de kroeg z'n tijd vaak zoek.
Wanneer hij thuiskomt, 's avonds laat,
is vader mees verschrikkelijk kwaad.
Zijn moeder klaagt dan: “Naar ik vrees
wordt onze zoon een pimpelmees!”

(Trijntje Fop)