donderdag 17 december 2020

Alweer een inklimmer

Op zaterdag 5 december plaatste ik hier een blog over een onbekende die mijn voortuin in probeerde te klimmen. Precies een week later, op zaterdag 12 december, en ook nog rond precies dezelfde tijd, tussen 6 en 7 's avonds, was het wéér raak! Op de foto's lijkt het een andere man. In elk geval had de eerste een lichtgekleurde jas aan, en deze een donkere. Hoe toevallig is dat? Meest logisch lijkt het toch 2x dezelfde te zijn geweest?



Ook nu weer sloeg de eigenaar van de camera's direct alarm in onze buurt whatsapp groep. Van alle kanten stroomden de buurmannen direct toe, een aantal kwam voor mijn huis staan, terwijl anderen de paadjes links en rechtsaf in gingen om hem te zoeken. Ook nu weer werd ie niet meer aangetroffen.
Nog diezelfde avond heeft de eigenaar van de camera's een bericht naar de politie gestuurd, met foto's van beide pogingen erbij, en de vraag om hier misschien eens extra te surveilleren, en of ze hem misschien  herkennen. De politie zal niet veel doen als er niet echt iets gebeurd is, zoals een inbraak, maar ze weten er nu in ieder geval van.
We vroegen ons samen af wat de bedoeling is van die gast? Waarschijnlijk om in het gangetje naast mijn huis te komen, tussen huis en garage in. Het is daar totaal 100% pikdonker. Straatlantaarns reiken niet zo ver, en in die muur zit geen enkel raam. Hij is daar ook onzichtbaar vanuit de huizen om me heen. Misschien om dan via mijn tuin andere achtertuinen in te klimmen? Want als hij dat doet via schuttingen naast en achter me wordt dat gezien door de bewoners van die huizen.
Besloten werd dat ik daar een lamp zou moeten hebben, met een sensor, die aan gaat zodra er iemand naast mijn huis komt. Dan zal ie ook veel duidelijker op de camera staan. 

Vanmiddag is die lamp opgehangen, op batterijen zodat er geen stroomkabel dwars door m'n buitenmuur hoeft. Op de foto hierboven zie je hem hangen. Heel hoog, zodat hij er niet af kan worden gestolen. Ook te hoog om hem met bv een stok stuk te slaan 😁

Aan het eind van dat gangetje zit een stevige houten deur. Die kan alleen opengemaakt worden vanuit mijn achtertuin, daar zit een zeer stevig schuifslot. Vanaf deze kant kun je er alleen overheen proberen te klimmen... De inbreker die ik jaren geleden had, kwam ook door deze deur, die toen nog niet op slot kon.
Hier zie je nogmaals de lamp hangen. Het is echt een schijnwerper, die 20 meter ver reikt. Vanavond in het donker komt de buurman weer langs met zijn ladder. Hij gaat dan op dezelfde plek over mijn lage schutting klimmen als de insluipers deden, om te zien of de lamp nog wat bijgesteld moet worden, en of het dan ook een stuk duidelijker wordt op de camera 😊

In elk geval voelt dit alvast een stukje veiliger. Plus natuurlijk dat bij 1 whatsappje meteen buren van alle kanten naar buiten komen! Want intussen verbeeld ik me af en toe 's avonds dat ik iets hoor, ik zet dan gelijk de tv zachter, ga in de voortuin kijken enz. Niet echt fijn als je alleen woont, en tegen een inbreker begin ik ook niet zo veel meer in m'n eentje 😉

4 opmerkingen:

Mies zei

Zo'n lamp heb ik ook, maar ik denk dat hij niet helemaal goed dicht zat, want hij doet het al een tijd niet meer, moeten van die dikke batterijen in. Ik heb de fiets nu buiten staan, want ik zie geen barst in de achtertuin. Maar àls 'ie het doet, geeft 'ie ook een beste bak licht :-)

Christina zei

Ik zou ook de neiging hebben om buiten te kijken. Maar vraag eens in de buurtapp of het vervelend is dat je het meldt als je je zelfs maar wat verbeelt. Er zijn vaak pubers/jonge mensen die het wel fijn vinden om bij (vermeend) onraad even te kijken. Kun jij binnen blijven, achter de gordijnen.

Aragog zei

Mies, misschien nieuwe batterijen erin doen?

Christina dat doen ze wel hoor, en dat mag ook wel. Maar ligt meer aan mezelf, het staat zo stom als er dan niets aan de hand blijkt te zijn ;-)

Mies zei

Al geprobeerd, resultaat; òf hij doet het niet, òf hij blijft branden en gaat niet meer uit. Dat kost me een kapitaal aan batterijen, en ik heb geen oplaadbare (niet van die grote dus). Heb hem eens losgedraaid en er kwam water uit, ik denk dat er ergens iets kapot gegaan is. Die dingen kun je dus nog krijgen, waar heeft je buurman hem gehaald? Ik schroef er zo een nieuwe op.