zaterdag 13 februari 2021

Vogeltjes bijvoeren

Gister heb ik 2 blokken frituurvet gesmolten, en daar heel veel vogelzaadjes en pitten doorheen gemengd. Vandaag was het vet helemaal gestold, en dus kon het nu naar buiten 😀
Ik heb eerst 2 dennenappels door het mengsel gehaald, maar dat was geen enorm succes. De zaadjes bleven er af vallen omdat het vet nog niet gestold was 😒
Een lege eierdoos gevuld, op zich vond ik dat een goed idee, maar het vet druipt dus wel door de bodem heen zolang het nog niet gestold is... 😕
De eierdoos staat als "taart" op de tuintafel, wel met plastic eronder want de hele bodem is doordrenkt met vet, en dat moet me eigenlijk niet op het tafelkleed gaan smelten 😟 Na vele jaren dienst doen is dat kleed trouwens enorm verkleurd. Het bevalt me wel heel erg goed, kan in de wasmachine enz, dus ik zou heel graag weer een nieuwe willen, precies dezelfde. Voor mensen die nog gewoon in winkels boodschappen doen: graag het grote ovale kleed van Aldi! Ze hebben ze elk jaar tegen het voorjaar wel te koop.
Ik had ook 3 lege ijsbakjes gevuld. Voor het vullen legde ik er eerst een touwtje dubbelgevouwen in, zodat ik ze daar na het stollen mee kon ophangen.
Ik had ook een pot vogelpindakaas om mee te knutselen, maar dat gaat helaas niet, daar is het te droog en te kruimelig voor, jammer! Ik ben dus toch wel zo'n vogelpindakaaspottenhouder voor in de tuin nodig. Dus wie er nog eentje tegenkomt in een winkel... graag! Nu de pot maar op z'n kant in het voederhuisje gelegd 😉

Terwijl ik even in het zonnetje op de tuinbank zat, kwam er al steeds een musje op de schutting kijken. Nu ik weer binnen ben gaat die vast zijn vriendjes roepen dat het eten klaar staat 😊
Stil zittend op de oude tuinbank hoorde ik wat geritsel: een merel (?) zat druk in de sneeuw te zoeken. Hopelijk vond ie daar wel iets te eten...
Als je heel goed kijkt zie je op de foto hier boven ook een blauwe ara boven in de boom zitten...
Voor die ene kabouter had de sneeuw niet veel hoger moeten zijn 😂😂
 

Weer binnen heb ik gelijk mijn schoenen op de mat uit gedaan. Kan Shadow eindelijk ook eens sneeuw voelen en proeven, nadat ie er al die tijd vanachter het raam naar heeft gekeken!

1 opmerking:

Charlotte zei

Mooi je tuin zo hoor. Een hele hoop te zien en ontdekken. En die blauwe ara is wel heel speciaal. Die zie je niet vaak in het wild in Nederland.